Galleri

Jotunheimen, 2002

6 augusti Gjendesheim -Torfinsdalen, 1350 m Buss Otta-Gjendesheim, framme 9.15. I strålande väder skjutsar mig stugchefen över Sjoa. Jag är genast i fjällen, ingen monoton anmarsch.

När jag nu går genom den avmarkerade Leriungsdalen åt motsatt håll mot 1994 fördjupas intrycken. Det är tydligt att jag mest minns den majestätiska puckeln precis före Svartdalsbandet, 1645 m, där man ser ner på de flankerande glaciärerna. Nu märker jag att det händer åtskilligt på låg höjd också, under den i början mycket långsamma stigningen.

Sträckan har tre vadställen. En engelsman som går lite före mig luras av ett röse att en gång söka vad högre upp där terrängen är brant och bäckarna i ystraste laget. Avmarkeringen gjorde att jag läste kartan desto noggrannare och jag gick därför rakt på det rätta vadstället.

Detta är en lång etapp, klart över 2 mil. Jag är i Svartdalen efter 7 timmar och hittar som väntat ingen tältplats. Närmre Torfinsbu, och lägre, är det lätt. Efter 8 timmar, klockan 17.30 (sen start) slår jag upp tältet. Då kommer regnet.

Bilder: 01-09

7 augusti Torfinsdalen-Grønebekktjernet, 1285 m Langdalen ett verkligt fynd. Först den breda gröna ingången upp mot sjöarna, med flera mörka berg omkring som håller vakt. Efter den sterila övergången mellan sjöarna överraskar den andra och högre, Galdebekktjerna, med gröna stränder och otaliga tillflöden. En idealisk tältplats på 1500 meters höjd!

Vad vid sjöns utlopp, lätt. Passövergången är brant och grovt stenig på denna sida, men det går fort. På andra sidan väntar den steniga Oksdalen. Att gå förbi den drygt kilometerlånga sjön tar 45 minuter. Från lägre höjd, västerifrån, ser ingången till denna U-dal däremot inbjudande ut.

Bilder: 10-18

8 augusti Grønebekktjernet - Sløtabotn, 1300 m Västerut upp ur den breda Høystakkadalen genom namnlös dal, förbi Snøholsvatnet, stenigt och långsamt. Ytterst (alltså i början av etappen) sammanstrålar denna dal mjukt och kulligt med Rauddalen, ungefär vid den punkt där jag fyllde 50 år 1994. Nu bär det upp på ett pass med väggrening, där en väg tar av till Skogadalsbøen. Jag viker nu mot Eidsbugarden utmed Mjølkedalsvatnet, vars stränder inte inbjuder till tältning. Här hade jag hoppats på en övergång, utanför lederna, mot nästa dal, men från en hög utsiktspunkt ser vadet över Mjølkedøla farligt ut. Jag resignerar och går ända ned mot vägen, två kilometer utmed denna och upp i nästa dal, där jag går precis så länge att jag hittar bra läger. På kvällen kraftigt åskväder och lika häftigt regn.

Bilder: 19-24

9 augusti Sløtabotn-Fleskedalen, 1095 m Liksom den andra etappen har denna två ansikten, ett stenigt och ett grönt, men i omvänd ordning. Dock inte grov terräng, vilket ger fler och bättre utsikter mot de vakande bergen.

Utloppet från Kvitevatnet erbjuder ett vadställe som först verkar så svårt att jag letar efter andra varianter. Tillsist försöker jag det officiella, T-markerade, stället. Det är stengång, bara det att de första stenarna är stora block med en hel del vatten emellan. Här gäller det att hamna rätt på nästa sten så att jag inte glider i. Speciellt övergången från det sista blocket till de mindre stenarna kräver stor försiktighet. Aningen akrobatiskt!

Passet är kargt trots ringa höjd, frånsidan mörk och trång men med väl banad stig ovanför sjön. En glaciärprydd topp, Falketind, smyger på ur bakhåll, samtidigt som den gröna Fleskedalen öppnar sig längre ned. Jag följer dalen så långt ut det går innan videbuskarna tar över och omintetgör tältning. Det är en dal som tål jämförelse med de allra vackraste dalarna i Italien. Under denna dag möter jag inte en enda människa.

Bilder: 25-34

10 augusti Fleskedalen-Skautahaugane, 1315 m Fint ut ur dalen och upp på Friken. Den sista, konstlade, steniga och buskiga, sträckan mot Skogadalsbøen, verkar vara för evigt, helt klart en av de tråkigaste sträckorna i hela Jotunheimen. Från hytta går jag i riktning mot Turtagrø och Breheimen; lätt skog fram till Storebrui, brant upp i Gjertvassdalen, utmed Gjertvatnets steniga stränder och över det låga Kejsarpasset på god stig.

Efter passet viker andra vandrare upp mot Fannaråken och jag blir ensam på nytt. Landskapet är nu kaotiskt, vilket lovar gott tältläger - desto mer att utforska efter middagen.

När jag ser att vägen på kartan förlängts ända upp mot den rutschbaneliknande Styggedalsbreen blir jag sur. Det står två bilar parkerade nära glaciären. Jag bestämmer mig tvärt för att skippa den planerade övergången till Breheimen och bli kvar i Jotunheimen. Misstänker också att de södra delarna av Breheimen inte är intressanta.

Bilder, kort: 01-04

11 augusti Skautahaugane-Gravdalsdammen, 1285 m Mörk och grå morgon, men efter någon timme kommer solen fram. Halva gårdagsetappen går nu baklänges vilket alltid ger nya infallsvinklar.

Gravdalen är lugn och vacker, men lite mer komplicerad än jag minns från 1994. Just vid dammen kommer strida flöden från glaciären Smøstabbsbreen. Vattnets kvalitet gör att en planerad tältplats får överges. Omsider hittar jag en på andra sidan den stora älven; anläggningsvägen korsar älven på bro.

Nu regnar det igen. Himlen är mörk. Jag vill inte ha mer åska.

Bilder, kort: 05-11

12 augusti Gravdalsdammen-Visdalen, 1250 m Sista stycket upp genom Gravdalen förloras lite i regnet, dessutom är det alltid lite trist att se de parkerade bilarna vid Leirvassbu.

Intressant blir det på nytt vid sjöarna, speciellt Kyrkjetjønna, inramad av 2 mäktiga toppar och med en glaciär som effektfull bakgrund.

Mycket brett vad, dock mest stengång, över Visa. Enda risken verkar vara att halka. Slösar tid på att söka tältplats rätt långt ned i dalen - alla vatten är mer eller mindre grå. Går tillbaka mot Urdadalens mynning och hittar genast tältplats vid en mindre ström. På eftermiddagen tittar solen fram igen och torkar mitt tält.

Nu regnar det igen, men det är (som alla dagar) varmt.

Bilder, kort: 12-13, dia:35

13 augusti Visdalen-Memurutunga,ovanför Storådalen, 1330 m Kall morgon, löfte om en riktigt vacker dag. (Så blev det). Urdadalen, som namnet säger, stenig och karg, men vacker på sitt sätt. Som alla trånga dalar lite enformig i utsikterna.

Men när man kommer ut ur dalen, ned mot grönare höjder, bombarderas sinnena: sjön Helletjønna, vattenfallet, en sjöplatå synlig från passet, utskjutande mindre berg. Detta är en av de passager där jag måste ifrågasätta ultralättviktarnas filosofi: mindre vikt, gå fortare, längre etapp, se mer. Mitt bekymmer är att gå tillräckligt långsamt för att absorbera intrycken.

Nere i Storådalen vill jag inte tälta. Får infallet att söka tältläger en bit upp på Memurutunga och hittar rätt fort en idealisk tältplats med utsikter både ned i Storådalen och tillbaka mot etappens tidigare delar.

Bilder: 36-47

14 augusti Memurutunga- nära Sundodden (vid Russvatnet), 1175 m Memurutunga är en böljande platå där fjärrutsikterna, speciellt mot andra sidan av Gjende, dominerar. Ett tag syns inte så mycket eftersom molnen går lågt i de tidiga morgontimmarna. Men strax lyfter molnen, solen kommer fram och det blir varmt.

Det finns två varianter mot Memurubu. Den ena följer Memurudalen, antagligen lite enformig, men betydligt skonsammare än den kamvariant som jag väljer. Det går brant utför på slutet, vilket känns i knän och lårmuskler.

Paus vid Memurubu. Då kommer båten! Den är fullastad med turister som denna dag bara ska gå över Besseggen tillbaka mot Gjendesheim. Jag delar väg med massan under en brant stigning och blir som vanligt stressad av ljudet av andras fötter bakom mig.

Vid stigskiljet fortsätter jag norrut, medan strömmen går österut. Nu är det genast ensammare och en härlig utsikt öppnar sig mot en gryta, våtmarker och en mindre sjö.

Det är för tidigt att slå läger. Jag chansar att gå vidare för att söka tältplats på stränderna av den långa sjön Russvatnet. Första försöket gäckar mig, återigen slammigt vatten. Går vidare och söker en plats där både vattnet och marken stämmer - det växer åtskilligt med vide och dvärgbjörk på denna höjd. Nära Sundodden hittar jag en idealisk plats, lagom långt in för att inte nästa etapp ska bli orimligt lång, men fortfarande med fina utsikter, tillbaka och mot Besshøe, 2258 meter över havet.

Bilder: 48-59

15 augusti Russvatnet-Gjendesheim, 980 m Denna etapp blir, liksom den första, lång, men nu med 6 kg mindre packning! Under natten måste jag ut en stund och möter sjärnklar himmel, det är ett löfte som morgonen infriar.

Först härligt och lätt utmed Russvatnet men över ett par hängbroar av vilka en är betänkligt sned. Närmre utloppet blir det mycket pastoralt och fridfullt med betande får och en liten säter precis invid bron. Det sista stycket får jag de utsiker jag missade 1994 på grund av dimma. Det är mjukt och lugnt fram till Bessvatnet där jag nu får utsikter på nytt mot Besshøe. Rätt brant och stenigt ned mot Gjendesheim där jag nu möter turister på nytt. Denna långa etapp tar inte mycket mer än 6 timmar. I väntan på bussen till Otta hinner jag beställa hemresan, som med stadigt försämrade förbindelser kommer att ge mig en övernattning i den häftiga metropolen Hallsberg.